Baza wiedzy
Aktualności
wskaźniki i stawki
podatki
kadry, płace
JPK Vademecum
Inne artykuły
Poradniki
Wymagania techniczne
Pomoc technicza - FAQ

Radykalne zmniejszenie zakresu ubezpieczenia biur rachunkowych

Od 08.2014 wprowadzono znaczne ułatwienie w zakładaniu i prowadzeniu biura rachunkowego: nie jest już wymagany specjalny certyfikat i biuro może prowadzić niemal każda osoba. Dokładniejsze infirmacje znajdują się w artykule "Księgowość bez uprawnień".

Przy okazji od roku 2015 znacznie zmniejszono zakres obowiązkowego ubezpieczenia biur rachunkowych - czyli ubezpieczenia biura z tytułu szkód spowodowanych błędami w księgowaniu, pomyłkami w sporządzonej deklaracji, udzieleniem mylnych informacji itp.

Zasady ubezpieczenia poszczególnych segmentów działalności biura:
  • Prowadzenie ksiąg rachunkowych, czyli ewidencji księgowej typu "pełna rachunkowość", która:
    • służy do ewidencji zdarzeń gospodarczych niezbędnych do wyliczenia podatku dochodowego (ale już nie podatku VAT) oraz sporządzenia sprawozdania finansowego
    • dotyczy tylko większych firm oraz wszystkich osób prawnych (np spółek z o.o.)
    • jest objęta obowiązkowym ubezpieczeniem na kwotę 10 000 EUR, podobnie jak w poprzednich latach
  • Prowadzenie ewidencji VAT, niezbędnej do prawidłowego wyliczenia podatku VAT
    • obecnie nie jest objęte ubezpieczeniem obowiązkowym (do r. 2014 było obowiązkowe ubezpieczenie do kwoty 5000 EUR)
  • Prowadzenie KPIR (księgi przychodów i rozchodów), dotyczącej większości firm jednoosobowych i spółek cywilnych
    • obecnie nie jest objęte ubezpieczeniem obowiązkowym (do r. 2014 było obowiązkowe ubezpieczenie do kwoty 5000 EUR)
  • Sporządzanie deklaracji podatkowych oraz udzielanie porad związanych z prowadzoną księgowością
    • obecnie nie jest objęte ubezpieczeniem obowiązkowym (do r. 2014 było obowiązkowe ubezpieczenie do kwoty 5000 EUR)
  • Prowadzenie ewidencji wynagrodzeń, wyliczanie składek i sporządzanie deklaracji ZUS
    • nigdy nie było objęte ubezpieczeniem obowiązkowym, możliwe jest zawarcie ubezpieczenia dobrowolnego.
Biura rachunkowe, które prowadziły działalność już wcześniej, mają wykupione polisy ubezpieczeniowe według poprzednich zasad. Polisy opiewają zwykle na jeden rok i obowiązują do końca swojego okresu ważności. Przy przedłużeniu polisy lub zawarciu nowej:
  • Obowiązek zawarcia ubezpieczenia dotyczy tylko "pełnej księgowości"
  • Prowadzenie KPIR, ewidencji VAT i sporządzanie deklaracji może być objęte ubezpieczeniem dobrowolnym - w szczególności biura prowadzące wyłącznie księgowość uproszczoną "KPIR" w ogóle nie muszą się ubezpieczyć.
Niepokojące jest, że niektórzy ubezpieczyciele jeszcze nie wprowadzili do swojej oferty dobrowolnych ubezpieczeń z zakresu prowadzenia KPIR, ewidencji VAT i sporządzania deklaracji. Może to świadczyć o tym, że wielu ich klientów (biur rachunkowych) nie jest zainteresowanych takimi ubezpieczeniami, co może zmniejszać bezpieczeństwo obrotu gospodarczego w zakresie korzystania z usług biur rachunkowych.
Biuro TIK-SOFT ma obecnie ważną polisę według poprzednich zasad, z dodatkowym podwyższeniem sumy ubezpieczenia oraz ubezpieczeniem z tytułu rozliczania wynagrodzeń i składek. Przy przedłużeniu polisy zadbamy o ustalenie odpowiednio dużego zakresu ubezpieczenia.

Oprac. Krzysztof Piasecki, TIK-SOFT Sp. z o.o.
26.03.2015




TIK-SOFT SP. Z O.O.
Al.Wilanowska 5 lok.19
02-765 Warszawa
NIP: 951-19-95-388



Dział Obsługi Klienta

Pytania, serwis, aktualizacje
22 408 48 00
finka@finka.pl

Zapytanie ofertowe
kom. 668 300 794
zapytanie@finka.pl
payu