Subwencję „PFR 1.0” trzeba rozliczyć rok po jej otrzymaniu, w terminie 10 dni roboczych.
PFR rozpoczął przygotowywanie indywidualnych formularzy rozliczenia subwencji, które beneficjent powinien uzupełnić i podpisać.
- Rozliczenie zawiera wniosek o umorzenie części lub całości subwencji.
- Pozostała część staje się kredytem, który spłacamy przez 2 lata, na korzystny procent.
Jaki jest termin na złożenie rozliczenia?
- Termin rozliczenia zaczyna się rok od otrzymania przelewu środków
- Na rozliczenie mamy tylko 10 dni roboczych.
- Jeśli nie podpiszemy rozliczenia w tym czasie, PFR przyjmie przedstawioną przez siebie propozycję, często mniej korzystną.
Czy otrzymamy zawiadomienie o potrzebie rozliczenia?
- NIE, formularz rozliczenia przygotowany przez PFR pojawia się na stronie naszego banku
- Należy logować się do banku i sprawdzać „pocztę” z banku, gdyż tylko tą drogą otrzymamy wiadomość o formularzu rozliczenia
Czy podpisany formularz można później skorygować?
- NIE, po podpisaniu rozliczenia zamykamy drogę do jego poprawiania. Regulamin PFR nie przewiduje też korekt.
- Jeśli nie zgadzamy się z wyliczeniami PFR, zamiast podpisywania rozliczenia możemy złożyć wniosek o postępowanie wyjaśniające
Na jakich zasadach PFR przyznaje umorzenie subwencji?
- Umorzenie 100% przysługuje:
- dla firm prowadzących działalność w niektórych branżach, najsilniej dotkniętych skutkami lockdownów
- i tylko w przypadku znaczącego spadku obrotów – szczegółowe warunki tutaj
- Jeśli nie przysługuje 100% umorzenia, to można uzyskać umorzenie częściowe:
- Umorzenie 25% przysługuje z tytułu kontynuowania działalności przez rok od przyznania subwencji
- Kwota tego umorzenia znajdzie się już w propozycji rozliczenia przygotowanej przez PFR
- Dalsze umorzenie przysługuje z tytułu utrzymania zatrudnienia lub jego niewielkiego spadku
- Dla mikrofirm maksymalne umorzenie z tego tytułu wynosi 50% subwencji, przy czym:
- Spadek zatrudnienia o 10% oznacza zmniejszenie umorzenia o 10 punktów procentowych, tj. do 40% itd.
- Dla małych i średnich firm maksymalne umorzenie z tego tytułu wynosi do 25% subwencji, przy czym:
- Spadek zatrudnienia o 10% oznacza zmniejszenie umorzenia o 5 punktów procentowych, tj. do 20% itd.
- Utrzymanie lub spadek zatrudnienia liczone jest w specjalny sposób:
- Porównuje się średniomiesięczne zatrudnienie w roku 2020 w stosunku do roku 2019
- Liczy się tu pracowników etatowych, z uwzględnieniem wymiaru etatu
- oraz zleceniobiorców itp, jeśli podlegają ubezpieczeniu emerytalnemu ZUS – każda taka osoba liczy się jak jeden etat
- PFR wylicza zatrudnienie na formularzu rozliczenia, korzystając z danych otrzymanych z ZUS i zaproponuje odpowiednie umorzenie, przy czym:
– PFR może zastosować uproszczony tryb liczenia „średniego zatrudnienia”, biorąc średnią z dwóch liczb: z liczby pracowników na koniec stycznia i na koniec czerwca.
- Ostatnie z częściowych umorzeń – tylko dla MŚP – przysługuje w przypadku wystąpienia „straty na sprzedaży”, przy czym:
- maksymalne umorzenie wynosi 25% subwencji, lecz nie może być większe niż kwota straty
- ewentualną stratę należy liczyć za 12 miesięcy, począwszy od pierwszego miesiąca zanotowania straty (nie wcześniej niż 03.2020) lub od miesiąca otrzymania decyzji o subwencji PFR (dla uproszczenia wraz z propozycją rozliczenia otrzymujemy link do decyzji)
- szczegółowy sposób liczenia straty zależy od rodzaju księgowości firmy:
- przy pełnej księgowości liczy się „koszty minus przychody”, lecz bez uwzględnienia kosztów amortyzacji, a także przychodów i kosztów finansowych, pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych
- przy prowadzeniu KPiR liczy się różnicę „koszty minus przychody”
- Nieumorzona kwota subwencji staje się kredytem rozłożonym na 2 lata
- PFR ma podjąć stosowną decyzję w ciągu 15 dni od terminu rozliczenia
Czy przy umorzeniu subwencji płaci się podatek dochodowy?
- NIE WIADOMO
- według aktualnego stanu prawnego umorzoną kwotę należy zaksięgować jako przychód podatkowy, który zwiększy podstawę opodatkowania firmy.
- zarazem rząd zapowiedział zwolnienie tej kwoty z podatku w dokumencie „Aktualizacja planu konwergencji” wysłanym do Brukseli. Na dziś nie poszły za tym jednak zmiany legislacyjne w podatku PDOF.
Oprac. Krzysztof Piasecki
06.05.2021 na podstawie informacji PFR oraz Regulaminu PFR