Od lipca 2021 wchodzi w życie szereg zmian podatkowych, m.in. dot. kas fiskalnych oraz e-commerce. Sprawdź, jakie zmiany wprowadzono.
Od lipca 2021 wchodzi w życie szereg zmian podatkowych, m.in. dot. kas fiskalnych oraz e-commerce (internetowej sprzedaży do krajów UE). Dodano też nowe obowiązki dla wszystkich biur rachunkowych.
Nowości podatkowe wprowadzane od lipca 2021 obejmują:
- Kasy fiskalne online: od 1 lipca 2021 są one obowiązkowe w wielu branżach. Szczegóły w artykule na stronie FINKA
- Sprzedaż towarów do krajów UE, jeśli sprzedawcą jest płatnik VAT, zaś nabywcą jest osoba prywatna lub podmiot, który nie jest płatnikiem VAT: od 1 lipca obowiązują zmiany:
– każda taka sprzedaż podlega pod VAT (wcześniej towary do 22 EUR były zwolnione z VAT)
– podatek płaci się w państwie adresata przesyłki
– można w tym celu zarejestrować się w systemie OSS (One Stop Shop) i wpłacać podatek w Polsce – urząd skarbowy roześle odpowiednie kwoty do państw UE według złożonej deklaracji
– Związane z tym formularze elektroniczne to VIU-R (rejestracja) i VIU_D (deklaracja). Ponieważ odpowiednia zmiana ustawy o VAT została ogłoszona 28.06.2021, odpowiednich zmian formularzy można spodziewać się wkrótce.
- Nowy wzór zgłoszenia VAT-R: obowiązek zgłoszenia mają również serwisy internetowe umożliwiające sprzedaż towarów do krajów UE przez podmioty korzystające z tych serwisów. Wzór będzie ogłoszony wkrótce, obecnie znajduje się w końcowej fazie prac legislacyjnych.
- CRPA – Centralny rejestr podmiotów akcyzowych. Do 30.06.2021 do CRPA muszą zgłosić się podmioty, które:- sprzedają towary akcyzowe
– lub nabywają towary zwolnione z akcyzy z uwagi na przeznaczenie (paliwa lotnicze lub żeglugowe, gaz LPG)
- System TAX FREE drogą elektroniczną. Od lipca 2021 podmioty rozliczające zwrot VAT dla podróżnych mogą rejestrować się na platformie PUESC. Rozliczenia TAX FREE, obecnie papierowe, będą składane elektronicznie od 01.01.2022.
- Nowe obowiązki dla biur rachunkowych, biur nieruchomości itp: procedura AML. Od 31. lipca 2021 każdy taki podmiot musi wdrożyć procedurę identyfikacji zagrożenia praniem pieniędzy przez swoich klientów i w związku z tym:- musi posiadać dokumentację postępowania celem identyfikacji zagrożeń
– oraz prowadzić okresowe szkolenia pracowników w tym zakresie.
– w przypadku biur jednoosobowych musi to być szkolenie zewnętrzne.
– wcześniej procedury były tu mniej rygorystyczne, m.in. dotyczyły tylko biur prowadzących pełną księgowość. Zmiany wynikają z Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
- Zwolnienie z podatku dochodowego dla umorzonych kwot pomocy z Tarczy Antykryzysowej. Po dłuższym okresie niepewności premier zapowiedział wydanie rozporządzenia o zaniechaniu poboru podatku PIT lub CIT od umorzonych subwencji PFR.
Oprac. Krzysztof Piasecki, TIK-SOFT Sp. z o.o.
30.06.2021