„PIT kasowy” będzie dostępny od roku 2025. Przedstawiamy szczegółowo tryb jego rozliczania, w tym prowadzenie dodatkowej ewidencji.
Omawiamy tu tryb rozliczania podatku PIT w trybie „PIT kasowego”, czyli opóźnienie zapłaty podatku dochodowego do momentu otrzymania należności za faktury sprzedaży.
- W odrębnym artykule na stronie FINKA omawiamy warunki, pod jakimi można korzystać z tego trybu.
W jakim terminie rozlicza się przychody i koszty przy „PIT kasowym”?
- Faktury sprzedaży objęte „PIT kasowym” wpisuje się jako przychody po otrzymaniu zapłaty
- Przedpłata otrzymana przed dostawą towaru lub wykonaniem usługi oznacza z kolei wpisanie przychodu w dacie przedpłaty, czyli wcześniej niż bez trybu „PIT kasowego”
- Faktury zakupu również uznaje się za koszty po uregulowaniu należności
- W przypadku zapłaty częściowej do przychodów bądź kosztów zalicza się odpowiednią część kwoty netto z faktury
- Jeśli przedsiębiorca zrezygnuje z PIT kasowego na kolejny rok, to wcześniejsze faktury sprzedaży i zakupu objęte „PIT kasowym” nadal rozliczane są według starych zasad, tj. rozlicza się je podatkowo dokonaniu zapłaty.
- Opisywane tu przychody i koszty dotyczą jedynie transakcji między przedsiębiorcami; inne warunki omawiamy w odrębnym artykule
Co się dzieje w razie braku zapłaty przez długi czas?
- W razie nieotrzymania zapłaty za fakturę sprzedaży objętą „PIT kasowym” trzeba jednak opłacić podatek dochodowy:
- po 2 latach od wystawienia faktury, jednocześnie po tym okresie można zastosować „ulgę na złe długi” w podatku PIT.
- lub w razie zamykania działalności gospodarczej
- W razie niezapłacenia za fakturę zakupu objętą „PIT kasowym” można naliczyć koszty:
- w razie zamykania działalności
- lub przy zmianie trybu opodatkowania z zasad ogólnych bądź liniowego na podatek ryczałtowy
Czy trzeba prowadzić dodatkową ewidencję?
- Tak, trzeba prowadzić oddzielną ewidencję faktur sprzedaży objętych „PIT kasowym”
- Ewidencja ta musi zawierać datę i numer faktury, kwotę należności i datę zapłaty
- Można wpisać w niej inne potrzebne informacje, np. kwotę netto, która po otrzymaniu zapłaty powiększy podstawę opodatkowania
- Nowe przepisy nie nakazują prowadzenia podobnej ewidencji dla faktur zakupu, jednak jej prowadzenie nie jest zabronione, a będzie bardzo użyteczne.
Od kiedy zmiany będą ujęte w programach FINKA?
- Zmiany w programie FINKA-KPR będą ujęte od początku roku 2025.
Oprac. Krzysztof Piasecki 27.09.2024, aktualizacja 30.10.2024 na podstawie Dz.U. 1593 r. 2024